Home » Bedrijfserfgoed: wat en waarom?

Bedrijfserfgoed: wat en waarom?

Vele bedrijven beschikken – vaak nog onbewust – over bijzonder bedrijfserfgoed. Zwart-wit foto’s of oude fabrieksgebouwen zijn de eerste voorbeelden die meestal te binnen schieten, maar bedrijfserfgoed kan zoveel meer omvatten. Gaande van woonwijken aangelegd voor de werknemers tot producten en verpakkingsmateriaal, de advertenties, het bedrijfsarchief maar ook machines of speciaal gereedschap …

Dit zijn voorbeelden van materieel bedrijfserfgoed, maar niet alles is tastbaar. De (ex-)medewerkers van het bedrijf zullen soms bijzondere knowhow of kennis van oude technieken tijdens hun loopbaan hebben opgedaan die nergens anders nog bestaat of de ‘droge’ bedrijfsgeschiedenis kunnen aanvullen met interessante anekdotes en verhalen van op de werkvloer. Dit valt onder de noemer ‘immaterieel erfgoed’.

Onbekend maakt helaas onbemind en veel bedrijfserfgoed gaat tijdens een verhuis of opkuis verloren. Maar vergis je niet: zoals je op deze website zal ontdekken, kan dit bedrijfserfgoed van onschatbare waarde zijn voor je onderneming. Het heeft een groot potentieel op verschillende vlakken, van marketing via ‘heritage branding’ of de betrokkenheid van het personeel tot inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe producten.

Waarom aan de slag met je bedrijfserfgoed?

Uit internationaal onderzoek blijkt dat kmo’s een gemiddelde levensduur van twintig jaar hebben, terwijl grote ondernemingen een gemiddelde levensloop van veertig à vijftig jaar kennen. Een bedrijf dat al lang bestaat is dus zeker niet alledaags. Het zou dan ook jammer zijn om niet met trots op je verleden terug te blikken.

Een bedrijf of product met een lange staat van dienst straalt vertrouwen uit. Je onderneming is een rots in de branding die al vele stormen (technische evoluties, economische crises, zelfs wereldoorlogen) wist te doorstaan. Authenticiteit en ambachtelijkheid zijn bovendien ‘hot’; ‘storytelling’ is een begrip geworden in marketing en mensen zijn tuk op een vleugje nostalgie. Dit laatste verklaart bijvoorbeeld voor een groot deel het succes van de Fiat 500 of de SMEG-koelkast met jaren 50-look. Door de geschiedenis van je bedrijf naar buiten te brengen, wek je interesse op bij je (potentiële) klanten.

Maar je doelpubliek is veel breder dan alleen je klanten. Met je geschiedenis bereik je ook de leveranciers, partners, omwonenden en niet het minst je personeel. Het bedrijf dat ze vandaag kennen, krijgt via zijn verleden een gezicht, een identiteit, een stem. Het verleden zorgt zo voor verbinding en creëert betrokkenheid bij je ruime netwerk. Voor familiebedrijven kan het bedrijfserfgoed een belangrijke kapstok zijn om de waarden, visie en een gevoel van verantwoordelijkheid mee te geven aan de volgende generatie.

Bovendien kan een goede bedrijfsgeschiedenis een open uitdaging zijn aan de ondernemers om zich te meten met hun voorgangers. Wordt jij de volgende visionair die de juiste koers voor het bedrijf weet uit te zetten, het door de woeste storm kan leiden naar een veilige haven of een nieuwe activiteit uit de grond stampt?

 

Comments are closed.