Home » Betrek je (oud-)werknemers bij je erfgoedproject

Betrek je (oud-)werknemers bij je erfgoedproject

Aan de slag gaan met de geschiedenis van je bedrijf is nog leuker als je het samen doet. Om het project te doen leven bij je werknemers en oud-werknemers, kan je hen betrekken door beroep te doen op hun geheugen!

Collectiedagen of groepsinterviews zijn hiervoor ideaal. Op een collectiedag nodig je (oud-) werknemers uit om foto’s en objecten te tonen en anekdotes en verhalen te vertellen. Ontvang hen met koffie en taart en de sfeer zit er meteen in. Door oude foto’s te bekijken en ex-collega’s terug te zien, komen de herinneringen vanzelf naar boven.

Bij een groepsinterview breng je een beperkt aantal (oud-)werknemers samen voor een gesprek over hun rol in het bedrijf. De dynamiek van een kleine groep zorgt ervoor dat de aanwezigen elkaar aansporen om herinneringen op te halen en dat ze elkaars verhalen kunnen aanvullen en nuanceren.

Evenementen als collectiedagen en groepsinterviews brengen mensen dichter bij elkaar. Ze bevorderen de sociale cohesie en creëren een draagvlak voor je erfgoedproject. Bovendien erken je de inbreng van je (oud-)werknemers in het succes van het bedrijf, een teken dat ze zeker zullen waarderen.

Als je de evenementen professioneel organiseert, zijn ze niet alleen leuk, ze zorgen ook voor nieuwe bronnen voor je erfgoedprojecten. De herinneringen van je (oud-)werknemers zijn minstens even waardevol als wat er in de archiefdozen zit. Ze vervolledigen de geschiedenis van het bedrijf. Zelfs op het eerste gezicht alledaagse kiekjes –  op de werkvloer, tijdens personeelsfeesten, uitstappen en recepties – zijn interessant. Ze tonen hoe werknemers vroeger gekleed gingen, hoe de kantoren ingericht waren, de evolutie van het machinepark … Ze geven je bedrijf een menselijk gelaat en maken zo je erfgoedproducten aansprekend voor het brede publiek.

Voor de groepsinterviews voorzie je een thematische vragenlijst en werk je met een moderator die het gesprek in goede banen leidt en registreert. Op de collectiedag voorzie je voldoende scanners en mensen om die te bedienen en de verhalen van de deelnemers te registreren. Dankzij deze evenementen weet je nadien ook wie de meest interessante verhalen heeft. Die mensen kan je later opnieuw uitnodigen voor een diepgaander, individueel interview.

 

TIP: 
Een collectievormingsdag is een mooie gelegenheid om je bedrijf in de schijnwerpers te plaatsen. 
Breng lokale TV-zenders en kranten op de hoogte van je initiatief en schrijf er zelf over via je sociale media!

Comments are closed.