Laat je (oud-)werknemers het verleden herbeleven
Een herbelevingsmagazine is een publicatie die zich specifiek richt op je werknemers en oud-werknemers. Het bevat een mix van artikels, interviews en andere ‘typische’ magazinerubrieken. Fotoreportages, brievenrubrieken, … laten je toe om evoluties in bijvoorbeeld de productie of marketing te tonen, vroegere generaties aan het woord te laten, …
In de interviews doorheen het magazine spreken ‘kroongetuigen’ over diverse thema’s: een ceo op pensioen, een werknemer of werkneemster die lang in dienst was, sleutelfiguren uit het verleden van je bedrijf, … Daarnaast kan je in losse artikels dieper ingaan op een aantal aspecten die in de interviews aan bod komen. Hoe zat dat precies met die voetbalploeg van je bedrijf? Hoe verliep de introductie van de computer? Ook herinneringen aan memorabele klanten, buitenlandse reizen, een fusie, verbouwingen, de introductie van een nieuwe productlijn, … vinden hierin een plaats.
Het magazine is bedoeld voor mensen die het bedrijf reeds van binnenuit kennen. Voor oud-werknemers heeft de publicatie een ‘jaarboek-effect’. Ze bladeren door het magazine en zien gezichten die ze al lang vergeten waren, of die hen net nog heel helder voor de geest staan. Door de herkenbare beelden, vertrouwde gezichten en anekdotes, komen de herinneringen weer naar boven.
Voor huidige werknemers geeft het magazine een identiteit aan het bedrijf waarvoor ze werken. Het verleden van het bedrijf blijkt meer te zijn dan wat ze misschien toevallig kennen van op een oude foto. Ze horen voorgangers aan het woord waarvan ze de naam misschien al hebben horen vallen bij oudere collega’s, maar waar ze geen gezicht op konden plakken. Ze lezen over de evoluties binnen het bedrijf en merken zo dat er veel veranderd is doorheen de jaren, maar ontdekken ook rode draden doorheen de geschiedenis van het bedrijf.
TIP: Zorg bij de selectie van de kroongetuigen voor een goede mix van verschillende functies binnen je bedrijf. Voor werknemers die een groot deel van hun carrière voor je bedrijf gewerkt hebben,
is je bedrijf een belangrijk onderdeel van hun leven. Met dit magazine kan je je waardering voor hun werk en inbreng tonen.