Home » Nieuws » Brouwerij Het Anker wint prijs ‘Eeuweling van het jaar’

Brouwerij Het Anker wint prijs ‘Eeuweling van het jaar’

Charles Leclef met de prijs voor ‘Eeuweling van het Jaar’. (DIAF voor Voka KvK Mechelen-Kempen)

Tijdens de derde editie van de VOKA Family Business Happening in DOX heeft brouwerij Het Anker uit Mechelen de prijs ‘Eeuweling van het jaar’ weggekaapt. Met deze prijs, uitgereikt door VOKA – Kamers van Koophandel Mechelen-Kempen, wordt een onderneming in de bloemetjes gezet voor het honderdjarig (of langer) bestaan. De kandidaten worden hiervoor op drie punten beoordeeld: van de omgang met en het respect voor het aanwezige bedrijfserfgoed tot een gecombineerde score voor de bedrijfsvoering op vlak van strategie, talent, innovatie en internationalisering. Het derde criterium is de mate waarin de aanpak en het verhaal van de honderdjarige onderneming inspirerend is voor andere familiebedrijven. Een tachtigtal ondernemers bracht hiervoor hun stem uit. ETWIE was als partner betrokken bij de beoordeling van de zorg voor het bedrijfserfgoed.

Naast brouwerij Het Anker (1872) dongen ook pigmenthandelaar en verfproducent Stoopen & Meeûs (1894) uit Antwerpen en koffie- en verpakkingsproducent Miko (1801) uit Turnhout naar de prijs. De jury koos uiteindelijk voor het project van Charles Leclef, zaakvoerder van Het Anker. Hij is de vijfde generatie die actief is in de brouwerij. Op 24-jarige leeftijd nam hij het familiebedrijf, dat toen op sterven na dood was, over. Verknocht als hij was aan de oorspronkelijke site, nam hij de beslissing om de brouwerij in de monumentale gebouwen te houden. De vroege keuze om de site volledig open te stellen voor bezoekers met rondleidingen en de toevoeging van een hotel en een brasserie, is bepalend geweest voor de verankering van het oprechte brouwverhaal van Het Anker in Mechelen.

Evolutie van het logo van het handelsmerk ‘Dragon’, in 1906 geregistreerd door Stoopen & Meeûs.

De jury prijst ook de inspanningen van de twee andere kandidaten. Stoopen & Meeûs weet zijn bedrijfserfgoed via kleine details te verweven in de producten, de gebouwen en de dagelijkse werking, in die mate dat klanten of partners soms zelf op zoek gaan en bijzondere stukken bedrijfserfgoed aan Stoopen & Meeûs weten te bezorgen, zoals recent nog een trouwuitnodiging van stichter Edmond Stoopen uit 1897. Ook Miko beschikt over een interessante collectie bedrijfserfgoed: van talloze koffieverpakkingen uit vervlogen tijden tot drukclichés waarop het logo met strikjesvorm voor het eerst verschijnen. Raymond Loewy, de man achter het beeldmerk van Coca-Cola, ontwierp trouwens die vorm. En niet te vergeten de eerste plastieken eenkopsfilters waarmee het bedrijf de wereld tijdens Expo ’58 wist te verrassen. Uit deze activiteit is de huidige kunststofverpakkingsafdeling MikoPac gegroeid.

Karl Hermans (MikoPac) vertelt het verhaal van Miko in geuren en kleuren. (DIAF voor Voka KvK Mechelen-Kempen)

De prijsuitreiking ging door bij DOX Interieurconcepten in Lier, dat ook bijna 200 jaar bestaat en evolueerde van specialist in schoolmeubilair naar inrichtingen op maat van scholen, particulieren en bedrijven. Soms laat deze meubelmaker zich inspireren door conceptschetsen van vorige generaties om tot nieuwe, eigentijdse creaties te komen met een knipoog naar het verleden, zoals het ‘Bomba-bureauke‘. Een mooi voorbeeld van hoe bedrijfserfgoed een inspiratie kan zijn voor nieuwe producten.

Comments are closed.