Home » Publicaties » Winkelpuien in Nederland. Ontwikkeling en architectuur

Winkelpuien in Nederland. Ontwikkeling en architectuur

winkelpuienIn Nederland werd vandaag een nieuw boek over de architectuur en ontwikkeling van winkelpuien voorgesteld.

De 19de eeuw was niet alleen de eeuw van de industrialisatie, maar ook die van de opkomst van de middenstand. In de binnensteden kwamen steeds meer winkels. Winkelpuien waren het visitekaartje van de onderneming. Betrouwbaarheid, functionaliteit en uitstraling werden kernbegrippen. De winkelpui moest trendvolgend zijn en aansluiten bij het koopgedrag van de klanten. Voor de middenstand was de juiste winkelpui in commercieel opzicht essentieel.

In de 19de en 20ste eeuw volgden de verschillende stijlen elkaar in hoog tempo op. De verschijningsvormen waren net zo veranderlijk als het modebeeld op straat. Voor menig architect en bouwkundige was het ontwerpen van een winkelpui een enorme uitdaging. Toch gaat de aandacht meestal uit naar de grote architectuur en niet naar de entree van een winkel.

De publicatie ‘Winkelpuien in Nederland. Architectuur en ontwikkeling’ verscheen bij uitgeverij WBOOKS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *